Witam.
Moją wędrówkę po dworcach kolejowych rozpoczynam od
dworca PKP w moim ulubionym miasteczku Rakoniewice.
Rakoniewice - miasteczko leżące w południowo-zachodniej
części województwa wielkopolskiego, trasa kolejowa: Poznań-Grodzisk Wlkp.-Wolsztyn-Zielona Góra.
Oto krótka historia dworca: stacja wybudowana
została w 1903r., od 1910 do 1973 r. była stacją
węzłową, odbywał się tu liczny ruch towarowy. W roku 1956 posiadała aż 14 torów
(jeden z torów dochodził nawet do tartaku,
który znajduje się niedaleko stacji) oraz obrotnicę. Na obiekcie znajdowała się
sygnalizacja kształtowa, tarcze zaporowe i
tarcze manewrowe. W roku 1960 zlikwidowano obrotnicę. Po roku 1979 zlikwidowano
część torów, a w latach 1990 zlikwidowano pozostałe tory, pozostawiając tylko
bocznicę i dwa perony, które przetrwały do dziś. Linię towarową zamknięto w
1997 roku, ale do dnia dzisiejszego odbywają się tu regularne kursy pociągów osobowych.
Zegar dworcowy Carla Weissa
(niemiecki zegarmistrz, Carl Weiss, założył w 1837 roku w
Głogowie zakład produkujący zegary wieżowe)
Poczekalnia a w narożniku wieżowy zegar dworcowy
Carla Weissa. Konstrukcja była bardzo prosta, pojedynczy mechanizm umieszczany
był wewnątrz budynku w specjalnej szafie, przypominającej zegar podłogowy.
Przez ścianę przechodził wał napędzający wskazówki przy dwóch szklanych
tarczach w zewnętrznej części czasomierza. Odlewana z żeliwa, pomalowana na
zielono lub inne barwy, często posiadająca roślinne ornamenty. Rzut z góry w
kształcie trójkąta, natomiast okrągłe tarcze umieszczone były na płaszczyznach
po obu bokach "kasty".
Rampa towarowa (widok od strony torów)
Rampa towarowa (widok od strony ul. Dworcowej)
Budynek w okolicy dworca
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz