sobota, 5 stycznia 2013

Dworzec kolejowy w Rakoniewicach

Witam.
Moją wędrówkę po dworcach kolejowych rozpoczynam od dworca PKP w moim ulubionym miasteczku Rakoniewice.
Rakoniewice - miasteczko leżące w południowo-zachodniej części województwa wielkopolskiego, trasa kolejowa: Poznań-Grodzisk Wlkp.-Wolsztyn-Zielona Góra.    
Oto krótka historia dworca:  stacja wybudowana została w 1903r., od 1910 do 1973 r. była stacją węzłową, odbywał się tu liczny ruch towarowy. W roku 1956 posiadała aż 14 torów (jeden z torów dochodził nawet do tartaku, który znajduje się niedaleko stacji) oraz obrotnicę. Na obiekcie znajdowała się sygnalizacja kształtowa, tarcze zaporowe i  tarcze manewrowe. W roku 1960 zlikwidowano obrotnicę. Po roku 1979 zlikwidowano część torów, a w latach 1990 zlikwidowano pozostałe tory, pozostawiając tylko bocznicę i dwa perony, które przetrwały do dziś. Linię towarową zamknięto w 1997 roku, ale do dnia dzisiejszego odbywają się tu regularne kursy pociągów osobowych.
Niedługo kolejne dworce.
 
Budynek dworcowy

 


   


  Zegar dworcowy Carla Weissa 
(niemiecki zegarmistrz, Carl Weiss, założył w 1837 roku w Głogowie zakład produkujący zegary wieżowe)


 Poczekalnia a w narożniku wieżowy zegar dworcowy Carla Weissa. Konstrukcja była bardzo prosta, pojedynczy mechanizm umieszczany był wewnątrz budynku w specjalnej szafie, przypominającej zegar podłogowy. Przez ścianę przechodził wał napędzający wskazówki przy dwóch szklanych tarczach w zewnętrznej części czasomierza. Odlewana z żeliwa, pomalowana na zielono lub inne barwy, często posiadająca roślinne ornamenty. Rzut z góry w kształcie trójkąta, natomiast okrągłe tarcze umieszczone były na płaszczyznach po obu bokach "kasty". 


 
 
 Rampa towarowa (widok od strony torów)



 Rampa towarowa (widok od strony ul. Dworcowej)




  




 
 Budynek w okolicy dworca

 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz